sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Täti kuin muslimiksi puettu

Viime viikolla olin yhtenä iltapäivänä kahvilassa. Minulla oli vihko mukana, sillä olin päättänyt kirjoittaa vähän vapaasti assosioiden. Kerrankin lykästi, sillä paikalle saapui mielenkiintoinen naisihminen Hänellä oli päässään huivi, joka on taiteltu samaan tapaan kuin monilla musliminaisilla. Lisäksi hänellä oli pitkä, vaaleanruskea takki. Jos kaulassa ei olisi isoa ristiä, olisin pitänyt häntä ilman muuta muslimikäännynnäisenä.

En ollut koskaan kuullut tuon naisen puhuvan, huomasin, että hänellä on erittäin kaunis ääni ääni, sointuva ja miellyttävä. Joku soitti hänelle ja hän puhui puhelimeen hyvin ammatiimaisen oloisesti työasioita. Jos vain kuunteli, kuvitteli puhujan olevan trendikkäästi pukeutunut bisnesnainen.

Lisäksi hän puhui erittäin kauniisti kahvilan henkilökunnalle, kehui heidän tuotteitaan ja hyvää työtä, mitä he tekevät. Kiitti ja tervehti mennen tullen. Minä kirjoitin kynä sauhuten muistiinpanoja. Kukapa ei joskus saattaisi tarvita henkilöhahmoa, jolla on nuorekas ääni, hienot käytöstavat ja pikkuisen marginaalinen asuvalinta?

Olen näin kesällä yrittänyt pitää niitä kuuluisia aamusivuja, mutta menestys on ollut kehnoa. Aamulla ei päähän tule yhtäkään ajatusta. Olen paikkaillut asiaa kirjoittamalla tajunnanvirtaa silloin, kun on aikaa ja aivot toimivat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti